Popcornpret in Overijssel en Zeeland!

Gepubliceerd op 27 maart 2025 om 13:36

Hier een berichtje van mij, Maranke. Mijn afgelopen week stond in het teken van schrijversbezoeken in de bieb en op school. Acht groepen kinderen bezochten de mooie bibliotheek in Haaksbergen en ik ging langs op veel scholen in Zeeland. Overal waar ik kwam, werd ik warm ontvangen door leesconsulenten, enthousiaste kinderen en echt héél veel Bob Popcorn-fans. Wat een feestje zeg. Één ding viel weer ontzettend op.

 

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck met Marta die een Bob Popcorn schilderij heeft gemaakt in rood en blauw

Marta maakte van te voren zelfs dit schilderij

en gaf het cadeau aan mij!

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck in actie voor de klas

Wat doet een kinderboekenschrijver tijdens een bibliotheek- of schoolbezoek?

 

Iedere schrijver is anders en heeft een eigen programma. Als je mij uitnodigt (dat gaat via de Schrijverscentrale) begin ik meestal met vertellen over hoe ik vroeger zelf al verhalen schreef (Ja, ik laat er ook een paar zien!) en dan praten we over de verhalen, strips en tekeningen die de kinderen zelf ook al gemaakt blijken te hebben. Soms zijn leerkrachten hierdoor verrast, ze blijken allemaal schrijvers en tekenaars in de klas te hebben! Vaker zijn ze vooral heel trots, zij wisten dit natuurlijk allang over hun kinderen.

 

In de bibliotheek van Haaksbergen en in alle klaslokalen van groepen 3 t/m 8, werd afgelopen week goed geluisterd, meegedacht, gelachen en HEEL VEEL gevraagd. We gingen aan de slag met onze fantasie en verzonnen nieuwe karakters, deden de grote Bob Popcorn Quiz om te ontdekken wanneer we zelf weleens ontploffen van boosheid, of we maakten samen het geluiden-verhaal uit Verzin en teken met Bob Popcorn.

 

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck helpt een kind in de klas
Maranke Rinck op schrijversbezoek in een schoolklas met kinderen die hun vinger opsteken

OVERAL leerde ik de kinderen hoe je Bob Popcorn tekent, zoals illustrator Martijn van der Linden dat doet in de boeken. Dat deed ik op de stap-voor-stap-manier en ik zag het zelfvertrouwen groeien. Iedereen maakte een mooie, karaktervolle Bob Popcorn, die bij iedereen ook weer heel verschillend was. Tekenen deden we niet op zomaar een papier, nee, daarvoor gebruiken we altijd blanco popcornbakjes. Om het feest compleet te maken kregen de kinderen in Haaksbergen en soms ook in Zeeland, wat popcorn na afloop. Zo. Dat vergeten ze niet meer. 

Bob Popcorn getekend met stift op een popcorn bakje
kindertekening van Bob Popcorn

Kinderen vertelden hoe ze de Bob Popcorn-boeken verslinden, hoe ze zelf OOK verhalen verzinnen en deelden tips voor NIEUWE Bob Popcorn avonturen. Ik zette denk ik wel een miljoen handtekeningen en ging net zo vaak op de foto.

Oké, ik was elke middag uitgeteld en werd ook nog eens snipverkouden… maar toch. Zoveel kinderen die willen lezen, als je DAAR niet blij van wordt!

De leesconsulenten hadden alles tot in de puntjes geregeld. Van mooie boekenkasten tot voorbereidende lessen, en natuurlijk een fijne sfeer. In Zeeland werd ik als een koningin van Goes naar Rilland en in Tholen rondgereden, dank jullie wel daarvoor!

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck houdt Bob Pocporn deel 5 omhoog, samen met leesconsulent Meriam die het prentenboek Tangramkat laat zien

Schrijversbezoeken 

 

Ze zijn zo belangrijk. Niet alleen om kinderen te inspireren, maar ook om te laten zien dat lezen gewoon heel leuk kan zijn. Dat boeken grappig, spannend, en verrassend kunnen zijn. Dat creativiteit en fantasie aandacht verdienen. En dat verhalen overal om ons heen zijn – soms zelfs verstopt in een schaal popcorn!

 

Als ik vroeger een schrijver op bezoek had gehad, was ik waarschijnlijk veel eerder zelf schrijver geworden. Het duurde jaren voor ik begreep dat het echt een beroep was waar je voor kon kiezen!

O ja, wat viel er nou zo ENORM op?

Simpel: hoe groot de invloed is van de LEERKRACHT op een schrijversbezoek. Wat een verschil kan een juf of meester maken!

 

Ik zag veel stralende leerkrachten, die hun eigen enthousiasme en plezier lieten zien en lekker met alles meededen. Te gek. Maar soms deed een leerkracht niet mee. Wilde niet meetekenen. Besloot andere klusjes te gaan achter telefoon of computer te gaan doen (en ik snap het wel hoor: het is superdruk, je hebt nog veel werk liggen en gesprekken te voeren.) Maar de betrokken, geïnteresseerde leerkrachten die ik vooral zag, creëren bijna automatisch ook betrokken en geïnteresseerde kinderen. Dus meesters, juffen: DOE MEE als er iemand op bezoek komt in je klas. Of het nou een schrijver of veteraan of brandweervrouw is. Jij maakt echt het verschil. Als jij laat zien dat je het interessant vindt en meedoet met de opdrachten, als jij verrast wordt, als vragen stelt... dan gaan de kinderen vanzelf mee. 

DANK!

 

Ja, veel dank voor de leesconsulenten en de Schrijverscentrale voor al het organiseren.  En dankjewel, Haaksbergen en Zeeland voor al dit enthousiasme, voor jullie vragen en jullie tekeningen en schilderij (ja, ik neem ze mee en hang ze op!)

 

Tot een volgende keer!  

 

Maranke 🙋🏻‍♀️🤠🍿

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.